Canon eos 5D Mark III

26 maj 2014



Jag har skaffat en 5D Mark III!!
Det tog ett bra tag innan jag faktiskt fattade att den var min och jag äntligen hade skaffat en. 
Jag har inte testat den så mycket än, men det första intrycket var helt fantastiskt. Jag vet att det är många som undrar varför man ska lägga ut så mycket pengar på en kamera, när billiga kameror tar bilder med samma bildkvalitet. Så jag tänker lägga upp ett par punkter som jag verkligen älskar med min 5D.

Känslan -
Det låter lite konstigt, men jag menar känslan när man håller den, greppet, som var otroligt litet och obekvämt på min 600D för alla utom personer med små händer. Det gör stor skillnad för mig. Även själva byggnaden gör att man får bättre känsla för kameran när man håller i den.

Dubbla minneskortsplatser -
Jag kan nu ha med mig två minneskort i kameran, ett SD & CF, och jag kan enkelt ändra från det ena till andra. Så jag slipper ta ut kortet och byta till ett nytt.

En större skärm -
Inte mycket större skillnad från min gamla, förutom att den är större. 3,2 tum tillskillnad från 3 tum.

Autofokusen -
Det absolut bästa med uppgraderingen tycker jag. Den är så jäkla snabb och exakt, jag blev snabbt trött på min gamla kameras autofokus, 5Dn kan enkelt låsa fast i både motljus och i mörker.

ISO't -
Det som kameran är mest känd för, brushanteringen är verkligen hur bra som helst! Jag testade tidigare ISO 10000 och bruset var knappt märkbart.

För mig så var det ett bra köp, som jag verkligen inte ångrar. Jag har velat köpa den här kameran väldigt länge, och har man möjlighet så ska man lägga pengar på något som man gillar, och som man verkligen kommer använda flitigt! Jag har en fotografering planerad i nästa vecka så jag får se hur den uppför sig vid porträtt, tror inte att jag blir besviken!

2 kommentarer :

  1. Oj hjälp vad många fokuspunkter den hade! :o Haha.
    De där drömmer jag om att skaffa så småningom oxå, fast tillsvidare så fungerar min mark2:a alldeles perfekt oxå :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är riktigt härlig, helt klart pengarna tycker jag, köpte dessutom begagnad så den var ju inte lika dyr som en helt ny! :)

      Radera

Kommentera gärna, så blir jag glad! :)