Mitt år 2013

5 april 2014

Det blev också en del fotopromenader i det fina vintervädret. 
Med tiden så började snön komma allt mer sällan, och i luften började man ana att det var förändring påväg.
Till slut så släppte vinter krampaktigt sitt tag över vår stad, och våren började sakta komma tillbaka med varma solstrålar och hopp om att det skulle bli lite liv i naturen igen.
 Sen kom också den där lördagen i mars, när jag kom i kontakt med både Ebba och FFG på en gatufototräff i Göteborg. Vi fotade lite allt möjligt i det kyliga vädret.
Här är Nordengården, den gula byggnaden där vi haft haft våra möten med FFG.
Efter en lite tuffare period med skol-stress och trötthet kom äntligen våren, och med den kom våra studenter.
Under denna period gjorde dessutom det bästa köpet på hela året, mitt fasta 50mm/1.4. Har aldrig ångrat det.
Snart var det också dags att bege sig ut bland kobbar och skär, något som hör sommaren till.
Sommaren kom nu med stormsteg, och jag såg också fram emot två lediga veckor, utan någon skola att tänka på till hösten.
En sen kväll i juni gick jag upp till brännö's gamla utkik för att fota en härligt varm sommarsolnedgång.
Katterna var också med och trivdes i solskenet, där dom kunde vara ute hela dagarna och utforska reviret på sitt årliga sommarhem.
Som alltid blev det mycket grillning under ledigheten.
Sommaren hade nu nått sin höjdpunkt, och jag njöt av varje sekund.
Nu gick sommaren in på sin sista fas. In i augusti månad, och början på slutet av sommaren.
Och här gjorde jag ett annat mycket bra köp, ett Canon 100mm/2.8 Macro
Den siste augusti, den sista officiella sommardagen spenderade vi tid i lerkil med ett par andra släktingar. Ett fint av slut på sommaren 2013.
När september hade anlänt så var jag med två andra strömmingar på hyltenäs kulle för att fotografera i det tidiga höstvädret.
Senare i september var jag med FFG på workshop med fotograf Benny Ottosson, det var väldigt roligt.
Det blev många bilder den dagen, och ett par som jag är lite extra nöjd med.
Nu var hösten verkligen här, med underbara färger och underbart ljus.
Det var också under hösten som FLUF lade sina grundstenar, vi är mycket glada över detta.
I oktober var det åter dags för Gatufoto i göteborg med FFG och borås fotoklubb.
I november så träffade jag Helena, en till strömming som jag fotade i slottsskogen. Dessa bilder var vi båda mycket nöjda med.
Nu kom vintern och hälsade på en liten stund, och trots att trädens färger hade försvunnit så hade naturen fortfarande mycket färgspel att dela med sig av.
Den första advent, när julen började komma till stan så hade FLUF sin första officiella fototräff i slottsskogen.
När julen kom närmre så kom även snön hit, men det varade endast en kort tid.
Stan hade nu blivit Julstaden göteborg.
Ett par dagar efter min 19års dag så var ett gäng från FFG & FLUF på liseberg och fotade ljusen och människorna.
Nu hade också den dagen kommit, julafton.
Vi firade hemma hos vår farmor som vi hade gjort de senaste åren, och det var lika trevligt som alltid.
Alla fick paket och mat så det räckte för hela året.
Sedan blev det inte mycket mer bilder på året, fast jag är väldigt nöjd med de bilder som jag har tagit med här. Nu är jag väldigt spänd med bilderna som jag kommer ta under 2014.
Det var i princip hela mitt år 2013, och jag har gjort och lärt mig mycket under året.
  • Jag har börjat lära mig Photoshop.
  • Jag skaffade två fasta objektiv, som jag nu aldrig vill vara utan.
  • Jag blev med Iphone.
  • Jag blev med Macbook.
  • Jag gick med i FFG
  • FLUF startades, och jag fick en massa nya fotovänner.
  • Jag började fota porträtt.
  • Jag började Retuschera
  • Jag kom in på Fotografi - Visuell kommunikation.
  • Jag skaffade Lightroom.


Mål för 2014
  • Fota i studio. - Gjort
  • Lära mig mer i Foto/Bildbehandling.
  • Lära mig mer i Retusch. 
  • Fota någon som jag inte känner. - Gjort
  • Fota en soluppgång.
  • Fota i en urban miljö med långa slutartider.
  • Fota i tät dimma en tidig morgon.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Kommentera gärna, så blir jag glad! :)